Tisíc a jeden způsob, jak posílit vazbu

Tento seznam byl vytvořen zejména kvůli rodičům, pro které  je teorie Neufelda nová. Aby se mohli snadno orientovat ve způsobech posílení vazby, které odpovídají věku dítěte a aktuální úrovni vazby. Není to program, který by měl každý rodič udělat, není vyčerpatelný, protože je nekonečný a je omezen jen fantazií rodiče. Je to seznam příkladů a možností – můžete si vzít to, co se vám líbí, v závislosti na vkusu a preferencích vaší rodiny. Pokud se vám něco nelíbí – je to v pořádku, přeskočte to, hledejte vhodné řešení pro vás. Doplňujte a rozšiřujte seznam podle svého přání.

Tisíc a jedna cesta k posílení vazby:

Věková kategorie od 0 do 1 roku:

První kořen vazby –  vazba skrze smysly. Člověk má pět smyslů: chuť, čich, sluch, hmat a zrak.

Co tedy můžete pro posílení vazby dělat?

  • usmívat se na sebe navzájem
  • hrát paci paci
  • hrát na “kuk”
  • kojit
  • krmit dítě v náruči nebo na klíně
  • dovolit dítěti jíst z vašeho talíře, sdílet jídlo a pití, dovolit mu krmit vás
  • nosit  dítě na ramenou (poté, co se dítě naučí sedět)
  • nosit ho v náruči, v šátku nebo v nosítku
  • objímat se 
  • dělat masáž
  • opakovat blábolení po dítěti
  • šimrat ho vousy a vlasy
  • pusinkovat  ho na tváře a pupík
  • “kousat” nohy a ruce
  • společný spánek
  • společná siesta během dne (rodič nemusí spát, jen aby ležel, objímal dítě)
  • dávat dítě na břicho matky / otce během denního spánku
  • společné koupání ve velké vaně
  • zpívat písně
  • společně tančit
  • používat různé intonace
  • ksichtit se
  • zkoumat se společně v zrcadle
  • výrazně číst básně
  • dívat se spolu na obrázky, knihy, ulici
  • malovat sami tak, aby se dítě dívalo
  • hladit obličej dítěte a hladit svůj obličej rukama dítěte
  • dojídat jídlo dítěte z jeho talíře (připomínám, že pokud se vám varianta nelíbí –  není to vaše cesta, jsou i jiné), některé děti bývají velmi dojaté faktem že maminka může sníst poslední tři přebytečné lžíce kaše. 

Věková kategorie od 1 do 3 roky:

Ve druhém roce života dítě rozvíjí druhý kořen vazby –  schopnost  vázat se prostřednictvím napodobování neboli stejnosti. Dítě napodobuje ty, které miluje, snaží se být jako oni: v chování, v intonaci, v preferencích.

Vše, co je vhodné pro děti od 0 do 1 roku, a také:

  • sestavit spolu nákupní seznam s obrázky
  • vzít si dítě s sebou na nákup
  • vozit ho ve vozíku
  • starším dětem dovolit vozit vozík
  • ještě starším podávat výrobky tak, aby je dítě dávalo do košíku a pak z košíku na pás u pokladny.
  • dovolit dětem nést svou malou nákupní tašku, “jako maminka /tatínek”
  • v závislosti na typu zaměstnání rodičů hrát na “maminka pracuje”,”tatínek pracuje”
  • umožnit dítěti, aby si vyzkoušelo nebo i nosilo vaše oblečení
  • nosit stejné oblečení různých velikostí
  • nosit podobné doplňky –  korálky, klobouky, šály
  • povolit dítěti dávat nákup do ledničky
  • během mytí nádobí –  dovolit mu oplachovat vidličky nebo jiné nerozbitné nádobí pod tekoucí vodou (jako  maminka/tatínek)
  • dávat nádobí do myčky a vyndávat ho spolu
  • pomáhat vařit jednoduchá jídla – sypat rýži do hrnce, přidávat  vodu
  • péct sladkosti, třeba vánoční cukroví, sušenky –odměřit ingredience, zamíchat, vykrojit, ozdobit
  • spolu plnit pračku a  a i z ní pak prádlo vytahovat  (ráda u toho komentuji barvy, látky a druh oblečení)
  • nechat zapínat myčku a pračku
  • dojit spolu kozu (co kdyby? 😀 )
  • pořídit dítěti jeho vlastní malý batůžek
  • pracovat s rodiči na zahradě
  • vytvořit malou zahrádku na balkoně
  • pěstovat jedlé rostlinky, dávat je do salátů a jíst spolu
  • malovat spolu dětskými barvami
  • malovat si navzájem na obličej barvami
  • nebo rtěnkou 🙂
  • mávat tatínkovi/prarodičům, když odcházejí do práce/z návštěvy
  • vymyslet „naše velké tajemství, nikomu ho neřekneme“
  • vymyslet tajné znamení, jehož význam znáte jen vy
  • stavět bunkr z polštářů, dek, židlí a jiných„stavebních materiálů“
  • hrát si na role („jsem malé morčátko, jsi máma morče“)
  • spolu s tátou něco opravovat nebo stavět, hrát si s nářadím (bezpečným pro dítě!!!) od tatínka, dát dítěti něco odšroubovat/přišroubovat
  • dovolit dítěti vyzkoušet sedět na místě řidiče v autě, kde obvykle sedí máma nebo táta, dovolit mačkat tlačítka
  • udělat spolu s dítětem dárek nebo pohlednici pro druhého rodiče, babičky, přátele rodiny
  • běhat mezi rodiče (obzvlášť dobrý způsob, pokud vazba s jedním z rodičů je slabší): táta sedí v jedné části pokoje, máma v druhé. Dítě běží do náruče tatínka, který ho chytá s radosti a něžností. Pak maminka čeká na dítě s otevřenou náručí.
  • stopy na písku nebo sněhu: první jde tatínek nebo maminka, pak dítě následuje stopy dospělého. Nebo první jde tatínek a nechává stopy a maminka drží dítě za ruku a dítě dělá velké kroky dle tatínkových stop.„Jak velký je náš táta“, „Jdeš stejně jako tatínek“
  • umývat se s maminkou stejným šampónem, používat stejnou kosmetiku jako maminka/rodiče
  • dělat věnečky z kytek, kreslit pro tatínka do práce vtipné obrázky, aby mu nebylo smutno
  • udržet dlouhý oční kontakt, „usmívat se očima“
  • hra/hrát na „zrcadlo“ – rodič začíná hrát a dělá odraz svého dítěte – kopíruje to, co dělá dítě, snaží se zapojit a kopírovat nejen činnost, ale i emoce – vidět svět očima dítěte
  • když se rodič zlobí – snaží se zlobit jakoby v podobě hry, chytá dítě, kouše a šimrá
  • schovávat se s jedním z rodičů druhému pod dekou
  • oblékat jednu věc na dva, například, použít jeden dlouhý šátek, nebo jednu velkou mikinu a obléct do ní sebe i dítě

Věk od 3 do 5 let

Ke třetímu roku se rozvíjí schopnost  vázat se přes loajalitu a přivlastňování. Je to přání “být” na jedné straně, a touha po ovládnutí na straně druhé. „Moje maminka“. Dítě začíná žárlit.

Vše, co u dětí od 0 do 3 let, a také:

  • hrát hru „máma a syn proti polštáři“
  • nebo „tatínek a syn proti prachu na parapetu”
  • hra na podlaze, kdy máma nebo táta jsou úplně naladěni na dítě
  • pokud máte více než jedno dítě – hrajte si s nimi individuálně, aby každé z dětí dostalo alespoň trochu vlastního času s každým z rodičů
  • se staršími dětmi se dá chodit do obchodu, do parku, do kina, do bazénu,rybařit, koukat na fotbal, florbal… atd. v závislosti na tom, co baví vaši rodinu
  • zapojit dítě do svého koníčku
  • vzít dítě se sebou do práce (pokud je to možné)
  • nechat set krmit lžící
  • dát dítěti prostor na zlobení a negativní pocity
  • hledat poklad
  • sbírat podzimní lístečky/žaludy/kaštany
  • dá se jezdit na kolech a kolečkových bruslích
  • běhat a závodit, kdo bude rychlejší
  • převlékat se do kostýmů
  • udělat domácí divadlo – s hračkami nebo zkusit roli herce
  • zkusit hrát scénu z oblíbené pohádky – například: “Jak kobliha utekla od babičky a babička za ní běžela.”
  • hrát na bicí, nebo vymyslet svůj nástroj (třeba lžíce a hrnec)
  • zpívat spolu karaoke
  • spolu kreslit, lepit, tvořit
  • spolu připravovat sváteční dekorace domova
  • nafukovat a praskat bubliny
  • tančit spolu, nebo dítě nechat hrát  (na bicí, buben, chrastítko, atd.), tančit spolu jednoduché dětské tance
  • hry, které zahrnují dotek
  • houpat se na noze rodiče
  • stát na nohou rodičů a chodit s nimi
  • dělat spolu jógu nebo cvičit, skákat na míči
  • hrát na domečky, můstky, tunely atd., které tvoří tělo rodičů
  • houpat se na houpačce s dítětem
  • zahrabávat se do písku, sněhu (a odhrabávat)
  • hra „dělej to jako já“, dá se hrát před zrcadlem, například, dítě ukazuje pohyb, maminka ho opakuje
  • na procházce vzít za ruce oba rodiče a „přeskakovat“ louže s jejich pomocí
  • spolu plavat, ponořovat se, dívat se na sebe pod vodou, plavat na zádech maminky nebo tatínka
  • „polibky v kapse“, při loučení dát do kapsy dítěte své polibky a vysvětlit, že když se mu po nás bude stýskat, může vytáhnout polibek a položit si ho na tvářičku.

Ke čtvrtému roku života dítě získává touhu po vlastní významnosti v životě důležitého člověka. Děti se stávají měkčí, ústupnější, hledají potvrzení své důležitosti pro nás

  • hrát si na schovávanou
  • hrát si na loučení a setkání
  • připravit stůl k večeři (dát na stůl talíře, příbory, nalít džus pro celou rodinu)
  • pořídit dítěti vlastní lopatku a smetáček
  • pořídit dítěti vlastní pracovní stůl
  • pověřit dítě zaléváním kytek
  • smát se s dítětem, hlavně jeho vlastním vtipům
  • oblékat dítě, pokud o to žádá
  • krmit dítě, pokud o to žádá a chce (i když samo dávno umí)
  • přijímat kamarády dítěte
  • pokud nechcete přijímat nějakého určitého kamaráda nebo zájem – hodně detailně mluvte s dítětem. Řešte, proč máte takový postoj vůči určitému kamarádovi nebo zájmu.

V průběhu pátého roku dítě začíná projevovat lásku. Dává vám své srdce. Pokud dříve dítě říkalo „mám rádo mámu“ bylo to spíše  napodobení jiných, teď opravdu „má RÁDO mámu“.Dítě zpívá písničky o lásce a kreslí srdíčka. Je to vazba pomocí emocí a pocitů, čas, kdy dítě začíná být fyzicky schopné loučit se s těmi, koho má rádo, bez podstatné újmy na své psychice.

  • kreslit pohlednice pro babičku, která bydlí v jiném městě
  • posílat pohlednice poštou a čekat na odpověď
  • společně prohlížet rodinné fotoalbum
  • hledat maminku a tatínka na fotkách, kde je hodně lidí
  • prohlížet spolu fotky, na kterých dítě bylo malé
  • povídat si o tom, když dítě bylo malé a nebo když maminka byla těhotná
  • volat tatínkovi do práce (nebo ať volá tatínek jednou denně v určitou hodinu)
  • objímat se společně s celou rodinou

Věk od 5 do 7 let

Poslední úroveň vazby – touha znát a být znán. Dítě začíná sdílet svá tajemství, abychom mu lépe rozuměli, aby nám bylo blíž. Je to psychologická vazba. Je to nejhlubší úroveň vazby a nejvíce zranitelná. Zdaleka ne každý dospělý má zkušenost s podobnou vazbou.

Vše, co je vhodné pro děti od 0 do 5 let, a také:

  • říct dítěti své pocity – “Dneska jsem se rozčílila, když…”, “Byla jsem smutná, protože…” “Byla jsem hodně šťastná, když…”
  • omluvit se dítěti, pokud jsme k němu byli nespravedliví
  • pojmenovávat pocity dítěte
  • používat aktivní naslouchání
  • probírat konflikty poté, co se všichni uklidnili

Věk od 7 do 11 let

Vše, co bude chtít dítě z předchozích úrovní a navíc také:

  • sdílet s dítětem JEHO koníček – ať už  jsou to odporné malé hračky s velkýma očima a vysokou cenou nebo počítačová hra
  • svěřit dítěti přípravu nějakého jednoho jídla k večeři (jen rady a doporučení, bez pomoci, sám – samozřejmě, jen pokud dítě chce samo)
  • číst mu nahlas (dá se začít dřív,ale i pokračovat v tomto věku)
  • nezapomínat na objímání – minimum 8 obejmutí denně
  • pokračovat v masážích
  • podívat se v rodinném kruhu na jeho miminkovské video

Věk od 11 do 17 let

  • pokračovat v objímání
  • pokračovat v aktivním naslouchání
  • pokud dítě prožívá vnější hrozbu – vždy zůstáváme na jeho straně
  • zajišťovat společně strávený čas (kavárny, procházky, výlety)
  • žádat dítě o pomoc v té oblasti, kde se dítě cítí jisté – např. pokud jde o počítače a nebo fyzické síly
  • radit se s ním před rozhodováním nejen ohledně jeho samotného, ale i ve společných rodinných otázkách
  • doteky – líbat při loučení a setkání, hladit po vlasech
  • psát vtipné vzkazy (ale i ty vážné)
  • pro dospělé, samostatné dětí, které už sami chodí na procházky – potkávat a loučit se (vlídné slovo a známý obličej před odchodem je hodně podstatný)
  • poslouchat puberťáka tehdy, kdy on začíná mluvit, nejen ve chvíli, když rodiče mají volný čas a chuť
  • ptát se dítěte, co se mu líbí a nelíbí v různých oblastech – od politiky po barvu toaleťáku
  • žádat, aby si umělo obhájit svůj názor         
  • ptát se
  • učit ho přemýšlet, tvořit vlastní názor, hájit se, hledat argumenty
  • dívat se spolu na zprávy, pobírat politickou situaci v zemí a světě

Překlad: Xenie Majznerová

Originál: Alpha parenting

Shlédnutí: 613