DRUHY REAKCÍ DOSPĚLÝCH // neefektivní a efektivní

Chválit je dobré. Ale prázdná chvála je stejná jako levné cukroví, je příjemná, ale málo užitečná. A její přebytek škodí. Snažte se popsat co vidíte a mluvit o svých pocitech.

Pro dítě je důležité vědět, co se s ním děje a dospělí mu mohou pomoci v uvědomění svých pocitů. Mluvte o jeho pocitech, nepopírejte je. Vysvětlíte, že neštěstí a bolest nejsou věčné, že brzy vše pomine, ale hlavně, že jste při toms nimi. 
Pokud dítě brečí, nemusíte ho hned a za jakoukoliv cenu uklidňovat. Buďte pro něj podporou v procesu adaptace, která probíhá skrz slzy marnosti.

Pamatujte, že poslušnost ze strachu nebude trvat dlouho. Ať dítě ví, že jste vždycky pro něj. Pokud dítě neposlouchá, má hysterický záchvat nebo se nemůže vyrovnat se zátěží, musíte převzít kontrolu nad situaci. Důležité je pomoci dítěti, nenechávat ho samotného s problémem. Abyste předešli kritickým situacím, mluvte o tom, co se bude dál dít, předem.

Nestyďte se za své dítě. Cítit stud znamená cítí, že je špatné. Když dítě cítí, že je špatné, současně cítí, že ho nemají rádi. Bojí se získávat samostatnost, oddělit se od dospělého, protože tím může ztratit jeho lásku. V budoucnosti se takový člověk může bát ztráty lásky od pro něj důležitých lidí, a to v jakýchkoliv situacích, kdy sebe vnímá jako samostatnou osobu.

Připravujte dítě k jakýmkoliv situacím postupně. Pokuste se důsledně o svých krocích mluvit– popište je.

Dávejte vysvětlení poté, co se všichni uklidnili. V okamžik agrese-hysteriky-neštěstí jen politujte své dítě. Situaci probírejte později a v klidu.

Náš mozek špatně vnímá negativní částici ne, ale dobře vnímá to, co následuje.Nedotýkej se – a hned se dotkne. Nekřič – a začne křičet. Pokud se ale použijí slova – opatrně, tiše, dej si pozor – bude to účinnější.

Vaše dítě je silné, odvážné a šikovné. Důvěřujte mu. Nepřekážejte dítěti v tom, co může udělat samo. Rychle se naučí ze svých chyb a bude vám vděčné za tichou podporu.

Pokud něco zakazujete, dávejte alternativy, které jsou povoleny. Například, „nebouchej hrncem o podlahu, dáme tam těstoviny“.

Nebojte se omlouvat – neztratíte tím autoritu, naopak ji získáte a naučíte i vaše dítě uznávat a opravovat své chyby. Dítě musí pochopit, že vy také můžete udělat chybu, rozzlobit se, nebo unavit. Vy můžete křičet, hrubě odpovědět, podrážděně mumlat, ale přesto ho vždycky máte rádi. Je špatný nebo dobrý, poslušný nebo neposlušný, pohodlný nebo nepohodlný. Máte ho rádi vždy a ono to musí vědět.

Překlad: Xenie Majznerová

Zdroj: https://alpha-parenting.livejournal.com/1457617.html

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Visit Us On Facebook